Tijd voor verandering…

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

In een jaar gebeurt er een hoop… Zelf heb ik een aanbod waar ik echt goed over moet nadenken. Ronald gaat lekker bij de Monnik, maar ook daar gebeurt een hoop; misschien wel teveel.

Zelf heb ik een aantal keuzes gemaakt. Ik doe geen hotelscholen meer en de Whisky School in Groningen heb ik ook vaarwel gezegd. In maart heb ik daar les gegeven over distilleren. Dat ging niet zoals ik wilde en ik kan alleen maar mezelf daarvoor aankijken. Tijd om te focussen op de zaken die ik verder wil uitdiepen!

Het aanbod is ook nog steeds een dingetje… Maar na mijn debacle in Groningen wordt dat wel minder evident. Ik mag van DIAGEO nog een jaartje door (blij mee!), maar dan moet we wel wat gebeuren. En dat gaan we vanaf nu doen! Hoe? Ga je wel zien…

Whisky & BBQ…

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

Op het moment dat ik dit schrijf, regent het ‘cats & dogs”. Na een prachtige vakantie in Italië (Piemonte) met temperaturen die de veertig graden aantikten voel ik me weer een Hollander, die kan genieten van in de tuin zitten, onder de veranda met een bakkie pleur. Lekker schraal zonnetje en de temperatuur niet hoger dan 22 graden.
Vanavond komt het gehele team bijeen om het komend seizoen te bespreken en te kijken wat we voor de verschillende klanten kunnen betekenen. Vernieuwen is belangrijk om jezelf op de kaart te houden.

Veel genieters van de barbecue kunnen zich niet voorstellen hoe lekker het kan zijn om whisky daarbij te gebruiken als ingrediënt. Het is een, door onszelf, product wat verheven is tot iets wat alleen maar puur gedronken mag worden.

Gelukkig ben ik een beetje tegendraads en probeer juist zoveel mogelijk combinaties uit. In cocktails, gerechten of juist als drankje naast een gerecht. Vanavond gaat de barbecue aan en zal ik verschillende gerechten gaan ‘pairen’ met verschillende whisky’s. Het is niet zo moeilijk, het vergt durf en een stukje kennis over gastronomie.

Als een superlekker gerecht hebt, wat je met ons wil delen, stuur dan een mail naar info@whiskywijzer.nl met een goede foto en beschrijving van je gerecht. En misschien zelfs wel het recept, dan zullen we die ook plaatsen op de site.

Have a dramtastic day!

NGP

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

Per gedistilleerd product is er informatie, waarop staat beschreven wat het is. De originele proefnotities van de producent en aanvullende informatie. Normaliter is hetgeen wat je leest of wat je hoort van anderen het enige wat nodig is. Dat is op basis van smaak, reputatie, merk of wat een ander aanraadt om eens te proberen. Sommigen gaan al wat verder en gaan op zoek naar een goede combinatie met finger-food (kleine simpele hapjes) of een stapje hoger. Dan zijn er ook de hobby- en koks, die complete gerechten kunnen samenstellen op basis van ingrediënten, waar een gedistilleerd product er een van is. Whisky is een populair product om te gebruiken als ingrediënt.

De term NGP (Neuro Gastronomisch Programmeren) slaat op de mate van invloed die we ondervinden. En voornamelijk bij het beoordelen van een gedistilleerd product. Er zijn verschillende niveaus van invloed. En die hebben te maken met perceptie en je gedrag op externe invloeden als kennis, kunde en leiderschap. Wat die met elkaar te maken hebben, leg ik later verder uit.
Ten eerste ben je zelf het best in staat om een product als whisky te beoordelen. Bij het proeven, ben je in staat om in enkele seconden te zeggen: ja, dit vind ik een lekkere whisky. Dat is op basis van emotie. Daarna komt er iets als: Wat proef en ruik ik eigenlijk? Je gaat een diepere laag aanspreken op basis van kennis en kunde. Een gevorderde proever zal een soort proefritueel aangaan om zo consistent mogelijk de verschillende eigenschappen te categoriseren. De gegevens worden vervolgens opgeslagen. Daarna wordt bepaald of de whisky gebruikt kan worden in een gerecht of er naast als complementaire smaak. De gevorderde proever is dan klaar en gaat verder genieten van de whisky.
Er is een analyse gemaakt van A naar B. Volledig, in de perceptie van de proever, op basis van wetenschap en ervaring.
Een beginnende genieter heeft het eigenlijk een stuk makkelijker. Zijn fantasie brengt hem in een onbekend gebied en heeft hierdoor een veel groter gebied om uit te putten. Het wordt pas beperkter, zodra fantasie (zijn werkelijkheid) feiten worden en verheven tot wetenschap. Op basis van subjectiviteit, want echte wetenschap komt hier niet eens aan bod. Je mate van beïnvloed worden verandert naar mate je meer proeft en de rugzak aan het vullen bent met informatie (ook uit externe bronnen).

Biertje…

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

Natuurlijk! Waarom niet?

De Koperen Kat in Delft heeft sinds 2011 de drive om geweldige bieren voor Delft en omstreken te maken en doet dat met veel plezier en vakmanschap. Ze hebben een goede brouwer aangetrokken (Boyd Keijzer), die nu een paar jaar garant staat voor prachtige bieren. Ze waren ook te vinden bij het bierfestival in Den Haag een paar weken geleden en worden steeds bekender; ook in de regio buiten Delft, dankzij de kwaliteit. Er komt binnenkort een prachtig biertje uit (Beauty and the Balthasar), die een beperkte oplage heeft. Ze is gerijpt op een ex-whisky-ex-sherry-vat en is wedstrijdrijp volgens de kenners.

Bier is hot. Heel hot. Veel slijterijen zorgen voor een flink assortiment wat regelmatig ververst wordt met nieuwe soorten van meestal kleine brouwerijen. De grote jongens als Heineken en Grolsch proberen daar ook een gerstje van mee te pikken door ook uit te komen met ‘artisan’ biertjes. Ze vinden het een bedreiging dus. En dat is goed. Bedreiging betekent ook dat je goed moet nadenken over je eigen product en of het nog aansluit bij het nu en later.

Dat gebeurt ook regelmatig bij whiskyproducenten, die vooruit proberen te kijken en anticiperen op wat de consument uiteindelijk wil. Zo zijn de afgelopen jaren NAS (No-Age-Statement) de markten gaan overspoelen. Whisky gemaakt op eindsmaak en geen leeftijdsaanduiding meer. Mijns inziens geen probleem, want met AS-whisky’s gebeurt feitelijk hetzelfde, behalve bij Single Barrel whisky’s. Whisky gerijpt op biervaten. Woodsticks of smaak mee te geven. Steeds meer de focus op beleving. Ik vind het een goede zaak dat iedereen blijft innoveren.

Ik vraag me af wat de volgende stap zal zijn… Ga ondertussen een keer langs naar een lokale bierbrouwer en laat je verrassen!

Have a dramtastic day!

Beleving…

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

Het is best leuk om te horen dat verschillende mensen uit de industrie hetzelfde denken en toch hun eigen visie er op nahouden.
Gisteren was ik op een release party van een nieuwe Ierse whiskey met cocktailmannen en vrouwen en natuurlijk ook de Brand Ambassador. Ze spreken allemaal over hetzelfde en willen dit ook zo goed mogelijk bereiken: onze gasten hebben een beleving nodig.
Het verhaal van het Spaanse wijntje wat op vakantie zo lekker smaakte en thuis niet werd meermalen verteld. Storytelling, leuke omgeving, juiste temperatuur, vakmanschap, geen bullshit en gastheerschap zijn toch de juiste ingrediënten voor een leuke en kwalitatieve beleving. We zijn het er allemaal over eens.

De etiquette die daarbij hoort is niet beschreven. Een ieder beleeft zijn moment op zijn eigen wijze. Het heeft meer met de normen en waarden van een gast te maken en hoe jij daar als host (en met je eigen normen en waarden) mee omgaat. Dat bepaalt een groot deel van het succes.

Sommige dingen zijn niet te leren, zoals het hebben van een natuurlijk inzicht op gastheerschap en het hebben van respect. Je onderscheidt een goede gastvrouw of heer aan deze talenten. De rugzak met kennis is zo te vullen, mits je een passie hebt voor je vak, waarbij je onderkent dat kennis nodig is om je vak op een juiste manier uit te oefenen. Ik herken helaas bij veel collega’s dat de drive ontbreekt. Is dat fout? Nee hoor, het onderscheidt ons van elkaar. Als iedereen op dezelfde manier zijn werk zou uitoefenen zou het wel een saaie boel worden…

Vreemde eend in de ruif…

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

Op de vele evenementen waar we de afgelopen zeventien jaar zijn geweest gaat het voornamelijk om whisky en nog eens whisky. Vijftien jaar geleden zijn we zo’n beetje gestart om food pairing op de stand van Diageo te introduceren.
Pas nu dringt het door dat het een toegevoegde waarde kan zijn en dat whisky en lekkere hapjes een uitstekende aanvulling kan zijn. Het publiek is er nu klaar voor. Dankzij 24Kitchen en de opkomende BBQ cultuur zijn we klaar voor de meer experimentele organoleptische uitdagingen. Yeah! Eindelijk! Het is zo leuk om te zien hoe dit daadwerkelijk ‘aanslaat’ bij het grotere publiek. De pioniers van dit fenomeen zijn misschien toch de Belgen, maar die zijn juist wel conservatief op het gebied van whisky & eten.
Gelukkig zet dit lekker door en kunnen we wellicht over 10 jaar ook een whiskysuggestie vinden op de kaart naast een klinkende wijn.

Andere spirits zetten ook aardig door. Mezcal (van de agave, net als tequila) is nu in de grote steden aan het doorbreken en rum heeft inmiddels al een plekje gevonden in de harten van de whiskygenieters. Het is een mooi product, waarvan de bruine rum, net als Scotch, op vaten rijpt. Mooie diepe tonen van uiteenlopende aroma’s; de meeste tijdens het lageren ontstaan.

Op het GBI (Grote Boze Internet) beweren digitale tongen dat er suiker wordt toegevoegd aan rum. Hoeveel suiker voeg je eigenlijk toe als je E-150a toevoegt aan whisky? Hoeveel zin heeft het om te noemen dat je whisky un-chillfiltered is, als je product 46% of hoger is (buiten het insluiten van aroma’s)? Wat de reden is, kan niemand van de producenten me vertellen. Ik kan het wel beredeneren, maar ik wil graag middels een achtergrond onderzoek begrijpen wat hier nou zo fout of goed aan is. U toch ook?

Sinds we ook een beetje van wijn begrijpen, de wetgeving een beetje hebben uitgeplozen op r(h)um en de zin en de onzin nu een beetje kunnen scheiden, begrijp ik ook dat kwaliteit niet kan bestaan zonder het hebben van een aantal piketpaaltjes. Wetgeving is noodzakelijk om een predicaat te kunnen geven langs een referentiekader. Sommigen begrijpen niet helemaal dat authenticiteit en vertrouwen in een eigen product zou moeten prevaleren boven het hebben van een mening en hierop een eigen verheven standaard op definiëren.

Een strijd zoals MacDonald’s met de Burger King voert door elkaar kapot te maken in hun reclames is niet gezond en bovendien respectloos.

Gelukkig zit ik slechts in de whiskywereld en heb niets te maken met dit soort praktijken. Bovendien vind ik respect voor de concurrent een goed wat je niet mag onderschatten…

Have a dramtastic day!

How to become a Whisky Ambassador…

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

How do you become a whisky ambassador?

That is a question they ask me a lot. In retrospect of the previous article, you are an ambassador when you want to convince other people how beautiful and tasteful whisk(e)y is. Most of the time it starts with when people are having a look at your collection with the question: ‘Boy, what a lot of whisky!. Personally I don’t really like it. So why do you have so many bottles?’

There are not many professional whisky ambassadors. Such a person needs a specific competence profile which starts with: PASSION. If you do not like whisky, you cannot talk about it with passion.
Furthermore a whisky ambassador needs to have the following competences: stakeholder-sensitive behaviour, the need to upgrade his knowledge, skills and behaviour, a professional attitude, being a perfectionist and a thorough knowledge about the production, marketing and sales of the business.

Without a decent personal network there is little chance you will make it as a professional. It is crucial to have and extend your network. It is not only the knowledge that will get you there, but you also need an extensive network of acquaintances. Whenever there is a job offer you see hundreds of people who apply.

Last but not least you have to respect your competitors. There is no viability without any competition, and this also applies to a whisky ambassador. At least you have to have your own identity and style, and be yourself.

The days that old men sat in comfy leather seats with a whisky in the one hand and a cigar in the other are over. In the last 20 years the average age of the whisky drinker has gone down, due to the work of whisky ambassadors. And luckily the average age of whisky ambassadors has gone down too. So not only the knowledge is very important but also being able to connect to all age groups.
I am very curious how the world of whisky ambassadors will look like in 5 years’ time. In the year 2000 I did research in Holland and it came out that only 0.3% (50.000) of the population (of over 18 years old) was interested or very interested in Scotch. In the meantime that number must have gone up drastically, if you consider the thousands of tastings, trainings and festivals that have been visited in the meantime.

I assume that more women will take over our jobs, and that is a good development. The goal in businesses is to have women in 30% of the important positions. I personally would love to see more than 70% women and the odd man to do our disciples work.

You are a true whisky ambassador when you can extend your passion. You can make it happen in a canteen after a game of football, through a whisky club, or even with your own tastings, or whatever.
It is a one in a million if this is your job, and you work for a small or large importer. There is just the lucky few….

And of course, there’s a downside to it. But that’s a subject for another story!

Have a dramtastic day!

Steeds meer weten van steeds minder…

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

Dat was de kreet op een bordje in één van de laboratoria op school in Beverwijk. Dat is de essentie van wetenschap. En daarna de resultaten interpreteren tot iets wat bruikbaar is.
Het mooiste voorbeeld is de Groningse professor Ben Feringa, die de Nobelprijs voor de Scheikunde kreeg voor het bouwen van moleculen die onder invloed van licht en warmte ‘bestuurd’ kunnen worden in een beweging. De toepassingen zullen pas 15-20 jaar verder te vinden zijn, maar de ontdekking op zich is zo spectaculair, dat hij daar verschillende onderscheidingen voor kreeg.

Scheikunde, natuurkunde en biochemie zijn van groot belang om te begrijpen in welk deel van de processen de juiste moleculen het juiste gedrag vertonen of verbinding aangaan. Veel zijn ‘per ongeluk’ ontdekt en pas onderzocht toen de technieken om te onderzoeken aanwezig waren.
Louis Pasteur werd voor gek verklaard toen hij door de (Anthony van Leeuwenhoek’s) microscoop de werking van gist voor zijn ogen zag voltrekken, ofschoon hij nog totaal niet begreep wat er gebeurde. Jokichi Takamine werd in 1880 haast vermoord door de Schotten omdat hij de werking van koji (schimmel om fermentatie in slechts 2 dagen uit te voeren op groene malt) probeerde te introduceren in het distilleerderij proces. Dat zou veel schelen in kosten en tijd, maar de Schotten/Engelsen waren er heilig van overtuigd dat Jokichi het fout had en beschermden op deze manier ook hun traditie voor het maken van new make spirit (NMS).

Er bestaat al heel lang een wet op het maken van ‘Scotch’. En de wet wordt scherp in de gaten gehouden door zowel de producenten als de handhavers. Er is een belangrijke wet overgenomen door de EU, waarin staat dat whisky pas whisky mag heten als het 3 jaar aaneengesloten gerijpt heeft in een vat. De distilleerderij uit Exloo heeft aan den lijve ondervonden, dat er met die wetten niet gesold mag worden.

Maar waar vinden de innovaties nog plaats? In de laboratoria van de grote bedrijven in Schotland, Japan en Amerika. Daar zijn ze in microdistilleerderijen bepaalde onderdelen aan het nabootsen om wijzigingen te kunnen emuleren en de effecten hier van. Hoe blijf je binnen de steeds strakker wordende wetgeving toch nog whisky maken? En hoe krijg je een zo hoog mogelijke opbrengst (yield) met zo weinig mogelijke investering? Een verschil van 40 liter alcohol per ton gerst meer betekent ca. 10% meer opbrengst. Een tiende % minder Angels’ share per jaar levert ca. 5% meer opbrengst. In welk deel van de processen kunnen we nog innoveren?

Ik ben benieuwd of er nog een baanbrekende innovatie gaat komen die ook de smaak ten goede komt. Er zijn een aantal onderzoeken gaande op het gebied van fermentatie en controle op vorming van ‘congeners’ ofwel smaakstoffen. Ik hou die goed in de gaten, want daar gaan volgens mij de doorbraken komen…

Have a dramtastic day!

Hoe word je Whiskyambassadeur…

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

Dat is een vraag die ons veel wordt gesteld. In relatie tot het vorige artikel, je bent het eigenlijk al op het moment dat je een ander wil overtuigen hoe mooi en lekker het product is. Dat begint meestal met een blik op je collectie en een typische vraag: “Tjemig, wat heb je veel whisky’s staan. Ik vind het helemaal niet lekker! Waarom heb je zoveel flessen?”

Een professionele whiskyambassadeur, dat zijn er echter niet veel. Bij zo iemand hoort een specifiek competentieprofiel, wat begint met: PASSIE. Als je whisky niet lekker vindt, kan je er ook niet met passie over praten.
Daarnaast hoort bij een whiskyambassadeur de volgende competenties in hoge mate de beschikking te hebben over een omgeving-sensitief gedrag, de wil om te groeien in kennis, vaardigheden en gedrag, professioneel overkomen, perfectionistisch, een gedegen kennis te hebben over productie, marketing, sales en de business in het algemeen.
Het onderhouden van het netwerk is daarbij ook van belang en trouw te zijn aan zijn opdrachtgevers of werkgever. Kennis en kennissen zijn onmisbaar belangrijk. Uiteindelijk, als er een baantje vrijkomt, zijn er meestal honderden sollicitaties. Zonder een goed netwerk heb je geen schijn van kans.
Als laatste is respect te hebben voor de concurrenten. Zonder concurrentie heb je geen levensvatbaarheid. Ook niet als whiskyambassadeur. Zorg in ieder geval voor een eigen stijl en identiteit in wat je doet en blijf bij jezelf.

De tijd van oude mannen in een comfortabele leren stoel met een groot glas whisky en sigaar is allang voorbij. In de afgelopen 20 jaar is, mede dankzij het werk van de whiskyambassadeurs, de leeftijd van de standaard whisky genieter flink gedaald. En de gemiddelde leeftijd van de whiskyambassadeurs loopt ook gelukkig naar beneden, want niet alleen kennis is belangrijk, maar ook het kunnen aansluiten bij de juiste doelgroep.

Ik ben benieuwd hoe de wereld van whiskyambassadeurs er over 5 jaar uitziet. In 2000 heb ik nog een onderzoek gedaan onder de Nederlandse bevolking en slechts 0,3% (ca. 50.000 mensen >18jr) was geïnteresseerd of bovenmatig geïnteresseerd in Schotse whisky. Gezien de duizenden proeverijen, trainingen en festivals die tussentijds hebben plaatsgevonden, zal dat aantal ook wel drastisch zijn toegenomen.

Ik vermoed dat nog veel meer vrouwen ons werk zullen overnemen. Dat is een goede ontwikkeling. In het bedrijfsleven is het streven om 30% vrouwen te hebben op belangrijke posities. Ik zou het alleen maar toejuichen dat er 70% vrouwen en nog een handjevol mannen ons discipelwerk gaan doen. Op die manier komen er ook eindelijk meer vrouwen de categorie binnen.

Uiteindelijk ben je whiskyambassadeur als je je passie kan uitdragen. Of dat nou na een voetbalwedstrijdje is in de kantine, via een whiskyclub, je eigen proeverijen of wat dan ook, je bent er al mee bezig. Het is een lot uit de loterij als je dat ook nog eens je professie mag noemen en werkt voor een grote of kleinere importeur. De kansen hier op zijn wel heel erg klein… There is just a lucky few.

Have a dramtastic day!

Whiskology, Whiskundigen, Dramologist, kortom…

Geplaatst Geplaatst in Blog, Uncategorized

Allemaal ambassadeurs! Wat hebben we toch een mooi vak…

Je merkt dat tijdens de proeverijen, trainingen, workshops dat mensen je passie beginnen te voelen en over te nemen. Hoe gaaf is dat!
Het gaat er ook zeker niet om hoeveel je weet, maar wat je ermee doet. De ene kiest voor een technische inslag, de ander weer vanuit een historisch perpectief en sommigen slaan helemaal door ;-).
Ik was van de week bij Robin Brilleman, beroemd en berucht om zijn scherpe kritische noten. Wat is het een genot om te zien hoe deze bezielde auteur zijn onderzoek doet. Krantenknipsels uit 1883 worden driftig doorgenomen en af en toe komt er dan een “Mmmm…” of “Ja, zie je wel! Ze distilleren helemaal niet vanaf 1883, maar vanaf 1884!! Kijk maar, hier is het bewijs!” Hij lacht er hard bij. Meteen wordt het bijbehorende al bijna afzijnde artikel er bij gepakt en hij krabbelt alvast wat woorden neer om het later aan te passen.

Hij is met recht een Ambassadeur met de hoofdletter A. Hij zorgt ervoor met zijn artikelen dat hij ons ondersteunt in ons werk om het woord van The Right Spirit te verspreiden. Is het allemaal nodig? Ja, er is niets ergers dan dan er maar op los wordt gefilosofeerd en meningen worden verheven tot wetenschap.

Graancirkels zijn een ingrediënt voor whisky. En uiteindelijk gaat het er om of je toehoorder het lekker vindt en dat hij of zij ook nog kan vertellen waarom. Wij kweken ambassadeurs en het liefst met goede informatie. En dat is nog wel eens lastig te verkrijgen, zeker uit de industrie zelf. Die houden wel van een mysterie…